روزشمار| گام به گام تا توسعه فناوری لیزر و مواد پیشرفته

روزشمار| گام به گام تا توسعه فناوری لیزر و مواد پیشرفته


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 76893
حمایت از فناوری‌های لیزر، فوتونیک، مواد پیشرفته و ساخت یکی از اولویت ‌های معاونت علمی و فناوری برای رونق محصولات ایران‌ساخت این حوزه بوده است.

1394

با هدف حمایت از توسعه محصولات و خدمات، ستاد توسعه فناوری «لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی» شکل گرفت. این ستاد، حمایت از پژوهش‌های کاربردی، توسعه طرح‌های فناورانه و رونق محصولات ساخت داخل را در دستور کار قرار داد.

 

 1395

ستاد «مواد و ساخت پیشرفته» با هدف ساماندهی، کمک به ارتقای وضعیت تولید، تجاری‌سازی، توسعه فناوری و زیرساخت‌های مرتبط  تشکیل شد.

 

1396

این ستاد با تشکیل کارگروه‌های مختلف، تلاش کرد تا مأموریت‌های شش‌گانه حمایت از دستیابی به مرجعیت علمی کشور و ایجاد زیرساخت‌های راهبردی ملی در حوزه‌های خاص؛ ترویج و فرهنگ علم، فناوری و کارآفرینی، تسهیل تبادلات و همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی، توسعه فناوری‌های راهبردی متناسب با نیازهای کشور، ارتقای فناوری در صنایع موجود و توسعه کسب و کارهای جدید دانش‌بنیان و توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان در حوزه تخصصی را تحقق ببخشد.

 

1397

این دو ستاد در آبان ماه 1397 با یکدیگر ادغام شده و «ستاد فتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت» را تشکیل دادند. طرح‌های فناورانه و اولویت‌های فناورانه در قالب کارگروه‌های تخصصی به صورت یکپارچه و منسجم مورد حمایت قرار گرفت.

 

 1398

با هدف تشکیل و توانمندسازی هسته‌های فناور مواد پیشرفته و ساخت در مراکز پژوهشی، مسابقه شناسایی هسته‌های فناور در حوزه مواد مهندسی و ساخت در حوزه مواد مهندسی و ساخت طراحی و برگزار شد که علاوه بر دستاوردهای ترویجی، 6 خروجی‌ در قالب هسته‌های فناور و نوپا داشت.

مقدمات راه‌اندازی مرکز آموزشی چاپ سه‌بعدی، آغاز شد و اعتبار مورد نیاز اختصاص یافت.

این ستاد، تدوین و انتشار ماهنامه فناوری فتونیک و مواد پیشرفته را در دستور کار خود قرارداد و با هدف توسعه محتوای ترویجی و آموزشی و گسترش این فناوری، محتوای علمی را در قالب شماره‌های مختلف این ماهنامه منتشر کرد.

بیش از 33 طرح فناوری با هدف توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک مواد پیشرفته و ساخت پس از انجام بررسی‌ها و داوری لازم، مصوب و مورد حمایت قرار گرفت.

راه‌اندازی یک شتابدهنده تخصصی حوزه معدن و متالورژی با حمایت ستاد و برای تحقق برنامه‌های حمایتی نتیجه‌بخش در حوزه‌های یادشده صورت گرفت.

 

1399

در نیمه دوم سال 1399، بسته حمایتی ویژه طرح‌های حوزه ستاد که از 7 طرح  تشکیل شده‌ است تعریف شد و بعد از دریافت تایید نهایی و برای تأمین تسهیلات، فرآیند بررسی نهایی طرح‌ها و تصویب انجام شد. همچنین راه‌اندازی یک مرکز نوآوری در حوزه لیزر با مشارکت دانشگاه شهید بهشتی در دستور کار قرار گرفت.

ستاد با هدف توسعه بازار بین‌المللی محصولات ایران‌ساخت، از برپایی پاویونی از توانمندی‌های مجموعه‌های دانش‌بنیان حوزه فوتونیک و لیزر در سومین نمایشگاه بین‌المللی لیزر و فوتونیک ایران بهره‌برداری کرد تا شرایط مناسب‌تری برای ارائه محصولات ایران‌ساخت به مصرف‌کنندگان داخلی و بین‌المللی، فراهم شود.

 

1400

ایجاد شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه ساخت و تولید با مشارکت انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن و یک مرکز نوآوری با مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین از گام‌های ستاد توسعه فناوری‌ لیزر، فوتونیک، مواد پیشرفته و ساخت در سال جاری است.

همچنین تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد و صندوق پژوهش و فناوری تجهیزات پزشکی با رویکرد استفاده از توانمندی مشترک در زمینه ایجاد و راه‌اندازی مرکز آموزش ساخت افزایشی باهدف ارتقاء توانمندی فناوران این حوزه در کشور منعقد شد.

این ستاد خردادماه سال جاری با هدف شناسایی بهتر و جهت‌دهی توانمندی‌های داخلی در راستای رفع نیازهای فناورانه صنایع و همچنین توسعه فناوری‌های نوین، فراخوان مرحله نخست اولویت‌های فناورانه را منتشر کرد.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
از فناوری برش لیزر چه می‌دانیم
از فناوری برش لیزر چه می‌دانیم
99/11/18 - 16:34
چشم‌انداز فناوری‌های فوتونیک و مواد پیشرفته «اشتغالزایی» را دگرگون می‌کند
چشم‌انداز فناوری‌های فوتونیک و مواد پیشرفته «اشتغالزایی» را دگرگون می‌کند
98/01/10 - 11:09
شکوفایی فناوری‌های نو
شکوفایی فناوری‌های نو
98/01/06 - 09:07
بیشتر بخوانیم